torsdag 23 oktober 2008

Fulrummet = Kreativa rummet

Då har det väl blivit dags att visa upp vad jag har håll på med på kvällarna under framförallt förra veckan. Som jag tidigare berättat så har det skett stora förändringar i vårt så kallade fulrum. Nästan allt har kastats ut och det har blivit omgjort rejält. Så här var mina förutsättningar (och jag vill passa på att varna känsliga besökare):

Ja. Det här är den osminkade sanningen av att hyra en möblerad trea när man offrar ett rum för att de andra ska få vara fina. Och jag ska säga att det här är en mycket städad dag. Vi har använt det här rummet till kontor, förvaring, gästrum och all-rum och det här är ändå en stor ansiktslyftning av hur det såg ut från början. Alla träslag är olika, en stor bäddsoffa tar upp halva rummet, inga färgkombinationer eller någon röd finns alls, ingen tillgång till dolda förvaringsytor och väggar och tak är ljusbeiga och ljus gråa.

Vi hade egentligen vant oss vid tanken att ha det så här och att alltid stänga dörren till det här rummet när det kom folk. Men tillslut tröttnade vi. 
Min tanke med det nya rummet var att fortfarande kunna förvara saker i det, men hitta mer stängda ytor så att inte alla röriga saker syntes. Jag ville också få in mer färg, gärna starka färger för att få det att kännas kreativt. Jag ville få rummet ljusare och gladare och man ska få känslan av att vilja vara i rummet en längre stund.

Jag har ju egentligen vart emot att ha ett alldeles eget pysselrum, eftersom jag gärna vill se på TV och prata med Robban samtidigt som jag pysslar, så det var väldigt viktigt för mig att rummet skulle kännas kreativt. Även Robban pysslar ju en hel del, men då handlar det främst om att redigera foton eller att klippa film och därför måste rummet ha plats för oss båda. Det var också svårt att hitta en stark färg med mycket energi som samtidigt passade ihop med övriga lägenheten.

Men så småningom började bilden i mitt huvud växa fram och jag tänker nu att visa upp ett ganska färdigt resultat. Inga detaljbilder eftersom allt inte är färdigt, men jag hoppas ändå att ni förstår hur jag tänkt:

Så här ser det ut numera när man kommer in genom dörren. Det är ljusare, renare och mer färgstarkt än tidigare.


Till höger finns en klassisk Ikea-hylla som sväljer många böcker och där vi har köpt till lådor och skåp för att kunna dölja och sortera mitt pyssel. Vi har också sågat upp hyllplan (här är en kub av två uppsatta) där jag kan förvara mina enfärgade papper. Självklart kommer Grodan och min rosa BiA att få en varsin hylla i rampljuset...

Till vänster står ett långt och smalt skrivord med två arbetsplatser. Jag har målat en ceris färg på väggen som går ifrån överskåpen ner till skrivbordet och sätter färgen i resten av rummet. På en lång tavellist kan man förvara både tavlor, pennor och sådant som man inte vill ska ligga framme på bordet. Förutom burkar med blommor och några ljus så kommer skrivbordet att vara helt rent. Till vänster i bild anar man en liten vit hylla med pyssel som jag har inom räckhåll.

Visst blev det skillnad?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar