tisdag 22 december 2009

Julklappar i sista minuten

Har du precis fått reda på att det kommer några till och firar jul med er som du inte hunnit köpa någon julklapp till? Eller tog pengarna slut lite snabbare än du hoppats på. Ta det lugnt och vänta lite innan du springer iväg och desperat försöker hitta en trisslott. Det finns faktiskt många enkla och billiga klappar som du lätt kan slänga ihop själv och som dessutom är fyllda med omtanke. Titta här:

Badsalt

Häll upp grovt havs salt i en skål av glas eller rostfritt stål som inte suger upp färg och lukt. Häll sedan i några droppar livsmedelsfärg och några droppar arom (finns i hobbybutiker). Blanda sedan ihop efter tycke och smak. Saltet är bra för kroppen och hjälper till att rena den vid ett bad. Sedan är det bara att fulla upp saltet i fina flaskor och ge bort till någon som jobbar mycket och behöver något avkopplande. De är ju dessutom vackra att titta på. Här har jag varvat rosa färg med rosen doft med vanligt vitt salt och även grön färg med doft av liljekonvalj.

Badsalt

Töm och diska ur några gamla flaskor och vips har du en fin present.


Badbomber

Vi går vidare på skönhetstemat och gör badbomber. Blanda en matsked citronsyra med valfri livsmedelsfärg och arom. Blanda sedan ner 4 msk bikarbonat och sedan lite olja som är vegetabilisk och inte härsknar (t ex sesamolja eller olivolja). Blanda bara i såpass mycket olja att du kan forma massan till bollar och låt dem stå och torka i drygt ett dygn. Även här använda jag lite av den röda färgen som jag inte blandade ut riktigt (för att få de starka röda klickarna i) och doftsatte med rosdoft.


Egna tepåsar

Vem skulle inte bli glad av att komma upp på morgonen och se den här lappen sticka ut ur tekoppen? Klipp och klistra ihop dina egna små telappar och skriv små meddelanden till den du ska ge dem till. Jag gjorde detta till Alla hjärtans dag tidigare i år och det blev mycket uppskattat. Här ser ni fler exempel på det.


Godisstrut

Häll över resten av ditt julgodis i blandade sorter i en cellofanstrut och knyt ett band runt om. Jättegott oavsett om du har bakat själv eller köpt dina blandade favoriter! Med cellofan ser allt snyggt ut!


Blingad Tekula

Köp en tekula på ett varuhus och piffa upp den lite med pärlor och berlocker. Här har jag satt på sötvattenspärlor i vitt och turkos och även hängt på berlocker i glas och silver. Det blir redan lite roligare att dricka te och koppen blir lika fin som ett smycke.


Egen tvål

Att göra egen tvål är både enkelt och går fort. Jag köpte mig vit tvålmassa på en hobbyaffär och stöpte sedan i olika former, färger och med olika dofter. Mina favoritformar i år blev muffinsformar i silikon. I några av tvålarna stoppade jag även i några torkade rosenblad för att få en lite lyxigare känsla på det.

Visst är det enkelt?! Och det finns massor med mer tips som jag redan visat upp i tidigare inlägg: personliga anteckningsböcker, inklädda ljus, ulltomtar, ja allt möjligt.
Hoppas att jag kunde inspirera lite så här i sista timman inpå julklappspysslet. Nu ska jag slå in mina sista klappar!

2 kommentarer:

  1. Tack för alla bra tips! Jag har sparat dom för framtida bruk. Man vet aldrig när man blir sugen på lite pyssel eller behöver en present lite snabbt. Kram

    SvaraRadera