lördag 11 september 2010

Vårt bröllop ur mina ögon, Del 3 - Klänning och kläder

Som jag nämnt tidigare är jag ingen tjej som alltid har drömt om ett prinsessbröllop. Därför har jag heller aldrig haft någon bild av hur min bröllopsklänning skulle se ut. Så var börjar man då när man inser att man måste köpa en klänning? Det ska dessutom vara den finaste och antagligen bli den dyraste man någonsin köpt. Jag började med att söka runt på nätet för inspiration och för att vad som fanns. Sedan sparade jag ner de som tilltalade mig mest i min bröllopsmapp på datorn för att efter det förhoppningsvis kunna hitta någon gemensam nämnare bland alla klänningar. Eftersom klänningen inte var så viktig för mig, jag hellre ville lägga mitt krut på ringen, hade jag och Robban fattat beslutet att lägga mer pengar på hans kläder eftersom han kommer att kunna använda sina kläder efter bröllopet, medan min klänning bara används en dag.
När jag fått ihop några bilder i min mapp kände jag att det var dags att börja prova klänningar på riktigt. Så sju månader innan bröllopet gjorde jag min första provning tillsammans med mina två systrar/tärnor, mamma och mormor. Jag trodde verkligen aldrig någonsin att jag skulle kunna hitta den perfekta klänningen och ropa YES! när jag fick på mig den, precis som de gör i amerikanska filmer. Jag är alldeles för petig och för obekväm i min egen kropp för det. Men jag hoppades ändå att jag skulle hitta en klänning som var fin och som jag kände mig bekväm i. Det var väldigt viktigt för mig att jag kände mig uppklädd och inte utklädd. Jag provade väl 8-10 klänningar och tillslut var det en kvar som vi alla enades om var allra finast. Jag själv tyckte väl att den var fin, men inte så mycket mer. När vi kände oss klara så infann sig en konstig känsla av obeslutsamhet. Var den fin nog? Ska jag köpa den innan någon annan tar den? Finns det ännu finare någon annanstans? Är jag klar nu? Borde jag inte vara gladare då? Alla dessa frågor gjorde mig osäker och jag bestämde mig för att vänta och kolla vidare.

Några dagar senare begav jag mig ut på stan med två vänner och vi laddade upp för en riktig tjejdag med provning av brudklänningar. Båda var dessutom gifta sen tidigare och visste var det innebar att jaga brudklänningar i Stockholm. Jag försökte förklara vad jag var ute efter och jag hörde mig själv beskriva en enkel klänning som inte var för stel och maffig eftersom vi skulle gifta oss utomhus. Jag provade klänning efter klänning och efter en lång dag landade jag återigen med en klänning kvar som jag kände mest för. Jag bestämde mig återigen för att vänta och avvakta lite då jag ändå fått upp ögonen för ett nytt märke som jag verkligen gillade. 3:e gången tog jag med mig en tredje vän som följde med mig för att prova klänningen igen. Då klänningen jag skulle prova var upptagen just då av någon annan som provade den så hämtade vi några andra och provade dem under tiden. När jag fick på mig nummer två kom känslan av perfektion. Helt otippat och verkligen oväntat! När jag fått på mig den hade mitt smakråd redan hunnit ropa ”Där är den, den är så du!” innan jag ens hann vända mig om för att kolla i spegeln. Och där var den. Den hade alla detaljer som jag gillade; den stilrena formen, det mjuka och tjocka tyget, den draperade midjan, sidenknytningen i ryggen, halternecköverdelen och de små broderade pärlorna som gjorde klänningen speciell, men ändå var den enkel och stilren. Samtidigt hade den just den där stora och maffiga nederdelen som jag verkligen inte trodde att jag ville ha, och dessutom med ett par meter släp. Men jag kände mig jättevacker och framförallt var det första gången jag tittade på mig själv i spegeln och kände ”Shit vad häftigt, jag ska gifta mig!”.

Våra kläder på vår bröllopsdag

Problemet var bara att den var dyr. Min budget låg på 5 000 kr och den kostade 8 300 kr exklusive underkjol, så jag la undan den och bestämde mig för att hitta en lösning i budgeten på något sätt. Någon vecka senare är vi i Degerfors med familjen på Bröllopspalatset och letar tärnklänningar. Jag ser att de säljer brudklänningar av det märke min klänning hade, men de har inte min modell. De säger att de kan ta hem den och säger att den ändå säkert kommer att bli billigare än i Stockholm. Så för 6 800 fick jag min drömklänning inklusive underkjol och det var jag jättenöjd med! Och för er som undrar så är den av märket Lily, modell 3109.



Mamma hjälper mig att knyta klänningen

Robbans kläder var en mycket enklare process. Han bestämde tidigt att han ville passa på att köpa en riktigt snygg svart kostym som skulle sitta perfekt. För att piffa till den få och känslan av att det är en riktigt stor dag ville han ha en exklusiv väst under och en plastrong istället för en slips. Han hittade den speciella skjortan, västen och plastrongen på ett ställe som hade uthyrning i Stockholm och kostymen köpte han på Ströms. Självklart var männen till de fruarna som var med och provade klänning med mig, med Robban och de hade en grabbdag med kostymprovningar. Vi var väldigt nyfikna på varandras kläder och vi gjorde upp att vi fick se dem på bild men inte på varandra innan bröllopet, vilket jag är glad för i efterhand, då första mötet på bröllopsdagen fortfarande är mitt allra starkaste minne.

Robban i sina fina, fina kläder

Skor och underkläder var det jag införskaffade allra sist i klädesväg innan bröllopet. Vi gifte oss sista helgen i juli och därför ville jag bara ha ett par enkla sandaletter med öppen tå. Jag ville gärna ha lite klack på dem men den var tvungen att vara lite bredare för att inte sjunka ner i gräset under vigseln. Jag letade länge i vanliga skoaffärer efter fina, vita skor men hittade inga som jag fastnade för. Tillslut hittade jag en affär där man kunde beställa skor där man själv fick bestämma färg, form, klack och höjd utifrån de modeller som fanns och där köpte jag mina underbara sandaletter som var både sköna och väldigt fina.
Underkläder köpte jag två uppsättningar av. En uppsättning av bekväma underkläder som jag hade under hela dagen och en uppsättning med riktigt snygga underkläder som jag bytte om till när vi kom till hotellet på natten. En lösning som funkade super!

Jag får hjälp med mina skor på bröllopsdagen

Jag har förstått att om man som brudpar inte har några önskemål på färg eller form på kläder till sitt brudfölje så är det vanligast att man låter dem välja kläder och stå för det själv, men om man har önskemål om att t ex klänningarna ska gå i en temafärg så står oftast brudparet för dem. Vi hade inga önskemål om färg eller form, men bestämde oss ändå för att stå för tärnornas klänningar som ett tack. Det skulle visa sig bli svårt nog ändå. Den ena tärnan ville jättegärna ha rosa klänning och den andra kunde tänka sig vad som helst utom rosa. Men efter många prövningar av framförallt färger så hittade de en varm och stark rosa färg som de båda gillade. Klänningsmodellen hittade vi på nätet på en av alla sidor från Kina där de syr upp klänningar på beställning. Det var lite knepigt att ta alla mått och att beställa rätt färgnyans efter en liten och digital provtygslapp, men när klänningarna kom 2 veckor senare var de otroligt välsydda och väldigt fina. Jag fick även en extra tygbit som jag sydde en liten näsduk av till vår marskalk så att han kunde matcha med tärnorna.

Hela brudföljet

Så här i efterhand är jag glad att jag inte gav klänningen all betydelse på bröllopet. Visst, självklart ska man känna sig fin när man sätter på sig den, men ärligt talat så hinner man knappt tänka på hur man ser under dagen och kvällen, utan jag var mest nöjd med att den var bekväm och skön att ha på sig. Robban använder sina byxor och sin kavaj jättemycket nu efter bröllopet, vilket bevisar att det var ett bra beslut vi tog. Nästa del av min bröllopsföljetång kommer att handla om gäster och inbjudningar.

3 kommentarer:

  1. Jag älskar att följa den här "serien" Lina. Jättekul att få veta hur ni lade upp allt och planerade dagen. Hoppas allt är bra med er!
    Kram Carro

    P.S. Jag har en ny blogg :)

    SvaraRadera
  2. Så kul att läsa om ditt bröllop (även om det är snart 26 år sedan jag gifte mig).
    Tycker om din inställning: jordnära, men ändä med lite glamour.

    SvaraRadera
  3. Jätte kul och läsa om ditt bröllop.. väntar med spänning efter nästa fel på serien =)

    SvaraRadera