söndag 10 mars 2013

Snabba och långsamma medier

Jag kommer ihåg när jag startade min blogg. Det var så häftigt att kunna skriva vad man vill och det var ett media som gick så snabbt att nå ut med. Bara ett knapptryck och sedan kunde vem som helst läsa vad man skrivit och se bilderna man lagt upp. Idag tycker jag att det känns hur långsamt som helst. Ett långsamt media. Jag måste tänka ut ett ämne, lägga ut texten om ämnet i fråga så att det känns relevant att läsa, ta ett snyggt foto som behöver läggas in i datorn, redigeras och laddas upp. Alldeles för många steg med andra ord.

Det går verkligen fort att byta perspektiv. Facebook gjorde att man började kommunicera med statusuppdateringar om vad man gör på dagarna, Twitter med 140 tecken om vad man tycker om saker och Instagram med ögonblicksbilder ifrån vardagen. Jag använder idag alla fyra medier (plus Pinterest för att samla inspiration) och just nu är det Instagram som jag använder mest frekvent. Sedan Juni kom har jag begränsat med tid, och det är det media som jag känner går snabbast och är mest intressant att följa. Man tar en bild med mobilen, skriver ett par ord om den och sedan är den uppe. En bild säger mer än en lycklig statusuppdatering. Bloggen får bli min plattform att fördjupa mig i saker och det ställe dit man går för att veta lite mer om det jag gör. Den kanske inte uppdateras lika ofta, men det finns mer på djupet att läsa.

Så för att ni trogna bloggläsare ska känna att det ändå händer något här på bloggen mellan uppdateringarna har jag lagt in en remsa till höger med de senaste bilderna från mitt Instagramkonto, som jag uppdaterar oftare. Där hittar man bilder från min vardag. Och om det är någon som vill följa mig direkt på Instagram har heter jag lina_nygren.

Lilla Juni har nu blivit 3 1/2 månad

1 kommentar:

  1. Hej Lina.
    Har försökt maila dig, men fick idag ett mail om att det blockerats? Vet inte vilket så du få gärna maila tillbaka mig på hannaliksom@hotmail.com :)
    Gäller beställning av inbjudningskort!
    /Hanna

    SvaraRadera