söndag 27 april 2008

Att göra en väggmålning

Jag ska dela med mig av ett häftigt projekt som vi gjorde i början på veckan. Det började som vanligt med att jag fick en galen idé och resultatet kunde verkligen gå hur som helst. Vi har nämligen en hall med en stor vit vägg som är perfekt för att göra något annorlunda och kul med. Mina första tankar gick till att beställa en fototapet med Robbans foto på New Yorks skyline. Det skulle vara en häftig känsla att ha det över hela väggen. Men sedan funderade jag mer och mer över att göra en väggmålning. Och inte vilken väggmålning som helst, utan på oss två! En kul idé med glimten i ögat. 
Sagt och gjort. Vi tog ett foto på oss som vi hade ifrån New York, gjorde om den till 2 färger, köpte en silver-metallic färg, lånade en projektor och började måla. Resultatet är riktigt häftigt! I och med att silverfärgen blänker, så anar man bara målningen i från hallen, men ju närmare man kommer, desto tydligare blir den. och man ser verkligen att det är vi! Så enkelt att att göra något personligt med sin inredning. Och jag kan lova att ingen går förbi utan att förundrat ställa sig och titta på den. Om ni är intresserade av att testa, så ska jag berätta hur vi gick tillväga för att få ett foto till en väggmålning:

1. Välj en bild som du vill ha på väggen och öppna den i Photoshop

2. Gå in på "Bild/Justeringar/Tröskelvärde" (Image/Adjustments/Threshold) i menyn.

3. Leta dig fram till ett lämplig nivå i rutan Tröskelvärde (Threshold) utifrån hur mycket deltajer du vill ha med. Så här blev våran med värde 146:

4.När du är klar med det så välj "Filter/Stilisera/Diffusera" (Filter/Stylize/Diffuse) i menyn. I denna rutan bockar du för Anisotrop (Anisopropic).

5. Efter detta väljer du "Filter/Skärpa/Oskarp mask" (Filter/Sharpen /Unsharp mask) i menyn. Här brukar Mängd (Amount) 100% och Radie (Radius) 1 pixel vara rätt lagom. Men lek dig fram för att få till en skarpare bild om det behövs.

Sedan är du klar att skjuta upp bilden på väggen med projektor eller OH-apparat!

Och så här såg det ut när vår vägg växte fram:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar