lördag 17 oktober 2009

Egendesignad bröllopsbok

Ok. Jag får nog börja med att försvara mig lite... Nej, jag kommer inte att bli en bridezilla, Nej jag är inte ett kontrollfreak och Nej, bröllopet har inte stigit mig åt huvudet. Det här är bara resultatet om man har projektledning som profession och papperspyssel som hobby. Då kan det nämligen sluta så här. =)

Jag älskar att göra egna album och nu har gjort en bröllopsbok som vi kan använda till att samla allt om bröllopet i, bilder, inspiration, avtal, bokningar, anteckningar o s v. Det är ju jättepraktiskt! Nu har vi ännu inte kommit så långt i vår planering, men i och med att man har bokat några saker så får man några avtalspapper i handen och cateringmenyer, telefonnummer och anteckningar ligger lite här och där här hemma. Lika bra att samla allt på samma ställe tyckte jag och bestämde mig för att göra en skräddarsydd bröllops-bibel till oss.

Jag bestämde mig ganska snabbt för att göra en bok som håller länge och som känns lite lyxig. Därför valde jag att göra bokens pärmar i tyg, med ganska grov struktur. Jag älskar detta möbeltyg med lite ruffare känsla som ger boken en helt annat känsla än om den skulle vart i papper. Jag klippte ut storleken, pressade ett mycket grovt mellanlägg mellan och sydde sedan fast två tygdelar i varandra.

Nu har vi nästan bestämt oss för vilka färger som bröllopet kommer att gå i och därför blev valet av färger på boken ganska enkelt- vitt silver och gammelrosa. Jag valde att hålla framsidan stilren och lite romantisk och därav blandningen av typsnitten. Det är den känslan vi vill att bröllopet ska ha. Satinbandet är påsytt med vanlig raksöm och bokstäverna är utstansade i grovt silverpapper och pålimmat med textillim. Spiralerna har jag gjort med min Bind It All.

Jag valde att ha tjockt papper (200 g) som blad för att boken skulle behålla sin stabilitet och för att man enkelt ska kunna klistra in bilder och så.

En bra struktur i boken är A och O för mig så jag skrev en lista på vad jag tänkte mig att jag skulle använda boken till och sedan gjorde jag avdelare, eller tabs, med tjocka och frostade plastsidor som jag skar ut efter mina ämnen.

Eftersom jag även vill kunna riva ut sidor och spara andra lösa papper i boken så hittade jag en bra lösning för att ha en plastficka bakom varje avdelar. Jag har tagit en vanlig plastficka med lock som egentligen är gjort för ett stående A4 och lagt det ner så att fickan blev längst upp. Sedan skar jag bort den gamla hålraden, sydde ihop med raksöm och gjorde nya hål i kortsidan.

Till några av ämnena ville jag göra förtryckta sidor, som till exempel för budget här. Jag har gjort en förenklad budget där vi kan fylla i beräknade och faktiska kostnader. Det är ju en hel del som kostar, när man får se det så här...

En annan del som jag även ville göra förtryckt var kalendern. Det finns massor med bra sidor på nätet som hjälper en att göra egen-designade kalendrar och till den här har jag använt det här verktyget.

Just det! Självklart var jag ju bara tvungen att testa mina nya, egendesignade tyglappar på baksidan av boken också!

Lite kul att sätta sitt eget avtryck, och jag tycker att de blev riktigt snygga!

Det här var ett riktigt roligt projekt och jag kommer definitivt att göra fler typ-böcker med olika teman framöver!

4 kommentarer:

  1. Wow! verkligen tjusig! och vilken rolig idé att göra en sån bok! Jag gillar att du använt tyg och att den verkar vara så kraftig och stabil. Hur fin som helst!

    SvaraRadera
  2. God damm. Då vet jag vad jag missade, sorry för mina ändrade planer! /F

    SvaraRadera
  3. Vilken smart grej! Hur snyggt och bra som helst!

    SvaraRadera
  4. Hej! Skulle verkligen vilja veta vad som står på de små flikarna?

    SvaraRadera