torsdag 22 september 2011

Syrén, palm, rosenbuske och höstkruka

Det börjar grönska på vår tomt. När väl gräset växt upp så kändes det som om vi ville få in lite färg och något ätbart på tomten. Vi vill inte ha för mycket grejer på tomtet, men några saker vill vi allt ha. Lite färgglada buskar, äppelträd, köksträdgård, en häck och ett par bärbuskar kanske. I helgen var min familj här och ville ha något att göra, så vi gjorde slag i saken och åkte till Plantagen och köpte syrénbuskar. Robban ville ha en lila och jag ville ha en vit, så det blev en av varje. De planterade vi längst ut på vår tomt, mot slänten så att det blir lite lummigare och färggladare där. Jag ser framför mig att om man vill komma ifrån solen en stund på sommaren, så kan man sätta sig en stund där i skuggan och lukta på blommorna. Härligt!

En lila och en vit nyplanterad syrénbuske

En annan grön sak som får alla att le lite när de kommer ut på vår altan är vår lilla dadelpalm. Den fick vi i inflyttningspresent av mamma och livar verkligen upp vår baksida. Vi har satt den ute på flanken och tillsammans med solstolarna så där är det hög medelhavsfaktor nu!

Vår altan med lilla dadelpalmen på flanken

Vi har också planterat en rosenbuske på framsidan. Den fick vi också i inflyttningspresent och är en vit buske som heter Schneewittchen (Snövit). När jag googlade på den för att hitta planteringsråd så hittade jag att den blev utsedd till Årets ros 2010 och den ser helt underbar ut! Jag hoppas bara att den tar sig. Just nu ser den lite ledsen ut, men jag hoppas att det beror på att det är lite kallt åt den nu.

Så här fin hoppas vi på att vår Schneewittchen-ros kommer att bli om ett par år

Min mamma är otroligt duktig på inredning och att komponera krukor och blommor. Hon hittade en otroligt fin träkruka som hon borrade hål i, fyllde den med jord och satte i fina höstblommor. En liten pumpa fick också plats längst fram. Det blev otroligt fina färger som välkomnar alla våra gäster!

Höstblommor i en vit träkruka


Höstkrukan fick ta plats vid ytterdörren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar