söndag 9 oktober 2011

Har man ingen rabatt får man väl bygga en

För några veckor sedan beställde vi en häck och igår var det dags att hämta den. Det blir en oxbärshäck som blir tät och fin. Vi hade redan grävt upp jorden där den skulle vara, så vi hade nog tänkt att det skulle gå ganska lätt att bara kasta ner dem. Men när vi kommit hem med allt vi behövde för att plantera så insåg vi att det skulle bli ett större projekt trots allt.

Häck med tillbehör


Grejen var att när vi väl stod i blombutiken så började vi titta på fröer och lökar. De flesta av dem skulle planteras ni i september/oktober. Jag har alltid velat ha en egen liten rabatt att plantera blommor i och nu när vi flyttat till hus så ser jag min chans. Jag har fått röda, fina tulpanlökar i inflyttningspresent och nu när vi stod i affären så började vi kika på fler fina blommor att sätta i rabatten. Vi har äntligen bestämt att i vi saknar lite liv och färg uppe i vänstra hörnet i trädgården och där ska jag få en liten rabatt. Vi stod länge och väl och valde sorter och försökte tänka på både höjd, struktur, färg och blomningstider. Det var många som såg frågande ut när vi tagit upp en stor golvyta i affären där vi la ut bilder på blommorna tills vi blev nöjda.

Tulpaner, hyacinter, vårstjärnor ska planteras


Sedan satte vi igång med våra projekt. Robban ansvarade för häcken. Den ser ut att bli grymt fin. Vi har grävt ner plantorna 20-30 cm och har ca 30 cm mellan plantorna. Jorden är en blandning av matjord, planteringsjord, lite sten och grus, kogödsel och torvmull. Det ska nog häcken må bra av. Sedan var det bara att vattna massor och låta den gå in i vila inför hösten.

Robban planterar häck


Mitt lilla planteringsprojekt tog sig också framåt. Jag började med att gräva ur ganska mycket. Rabatten har fått platsen runt ett stort träd, så det fanns massa smårötter och ogräs som skulle bort innan det kunde börja bli fint. Sedan fyllde vi på ny jord, stoppade ner lökarna, på med mer blandad, näringsrik jord och sedan vattna. För att rabatten skulle synas lite mer, köpte vi små marksten som jag la ut in två halvcirklar i kanten av rabatten. Längst in mot trädet kommer jag att plantera prydnadsgräs, men det gör man inte förrän snön är borta har jag förstått och utanför kommer vi att så upp mer vanligt gräs. Så nu är det bara att vänta till våren. Antingen kommer det upp något färgglatt och fint när snön smälter bort, eller så gör det inte det. Vi får väl se.

Min nya rabatt

1 kommentar:

  1. Visst är det härligt med en egen rabatt! Hos oss har vi dock rådjur som älskar tulpaner. :( Blev lite snopen första året då jag hade jättestora höga rosa tulpaner en dag och nästa dag möttes man av bara stjälkarna som stack upp. Jaja, rådjuren blev säkert glada för lite snacks. :) Spännande att se lökarna komma upp till våren!

    SvaraRadera