tisdag 4 mars 2008

Ett helt tokigt projekt

Ja ni. Igår fick jag en helt knasig idé!
Det hela började när Robban gav mig målet att under ett år gå igenom hela vår lägenhet inredningsmässigt. Vi bor i 3:a på 75 kvm, vilket innebär en ganska lagom yta att hinna med. Jag bestämde mig tidigt för att börja med vardagsrummet och självklart ville jag börja med något litet projekt direkt. Jag är allergisk mot när ett rum har olika träslag och för mycket olika färger. Då blir det alldeles för rörigt för mig. Därmed har jag ett hatojekt i vårt vardagsrum - vår bokhylla. Den ska bytas ut så snart som möjligt, men en kombination av att jag inte hittat någon jag gillar och att bokhyllor gärna brukar dra iväg kostnadsmässigt, har gjort att vi inte bytt ut den än.

Men så kom jag på en galen idé. Inget som jag har sett förut, utan som bara ploppade upp. Jag gillar ju böcker och jag gillar att vi har mycket böcker, men jag tycker att det är svårt att få det snyggt och stilrent. Så jag tänkte: "Tänk om man kunde sortera böckerna i hyllan på färger istället för på gengre eller storlek". Jag hade verkligen ingen aning om hur det skulle se ut eller om det skulle funka i praktiken när man letar efter en bok. Sorterar man på färg så kan man ju hitta Bibeln bredvid Nya Svampboken... smiley Men det tycker jag bara är charmigt.

Sagt och gjort! Jag gjorde min renovering av hyllan och sorterade böckerna efter färg och så här blev resultatet.

Så här såg hyllan ut före:

Blog Image

Och så här ser den ut nu:
Blog Image
Jag tycker faktiskt att det blev ganska bra. Tänk hur billigt och enkelt det kan vara att förändra en hylla, bara sortera om! Tanken med de svarta böckerna var att försöka trolla bort den otroligt fula stereon funkar faktiskt också. Förut var den mittpunkten, nu dras blicken antingen ner mot färgskalan eller upp mot det ljusa. Hyllan har gett ett annat lugn till vardagsrummet nu än vad den gjorde tidigare. Och det roliga är att det funkar i praktiken också! Jag har testat Robban att hämta en viss bok och han hittade den direkt.

Blog Image

Blog Image

Blog Image
De otroligt söta ljusstakarna är köpta på Bolagret och den fina vasen kommer ifrån Hemtex.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar