söndag 14 september 2008

Äntligen kräftskiva!

Igår var några av våra allra bästa vänner hemma hos oss på kräftskiva! Inte en dag för tidigt kändes det som och jag insåg under kvällen att jag ätit alldeles för lite kräftor i år för att vara nöjd. Våra vänner dök upp vid 18.00-tiden och vi började festenmed att bjuda på Mojitos. Det är min favoritdrink och trots att det kan vara svårt att hitta den ultimata balansen mellan lime och mynta, så är det jättekul och enkelt att göra den.
Blog Image

Mojito (till 10 drinkar)
Det är alltid svårt att beräkna de exakta måtten på lime och mynta eftersom det beror på hur hur stark smak de specifika varorna har, så smaka dig alltid fram.

Jag börjar med att göra en sockerlag. Ta 4 dl vatten och 4 dl socker och värm upp långsamt på spisen. Rör hela tiden och värm till sockret löser upp sig och vätskan blir klar igen. Det är bra om du gör dettaganska tidigt på dagen eftersom det tar ganska lång tid för sockerlagen att kallna. 

Häll sedan sockerlagen i en bunke, nyp av myntablad ifrån ca 2 krukor och pressa i limesaft ifrån 4-5 st lime. Ta en träslev och mosa limefrukterna och myntabladen så att vätskan suger upp så mycket smak som möjligt och smaka av hela tiden till du får den perfekta balansen mellan sött, surt och mynta. Fyll upp glas med krossad is och ljus rom (t ex Bacardi). Häll sedan upp koncentratet ifrån bunken och fyll på glsaset med vanligt sodavatten. Garnera med myntablad eller limeskivor.

När Mojiton var uppdrucken så satte vi oss til bords och började äta otroligt goda kräftor.

Blog Image

Blog Image

Jag hade tidigare på dagen skrivit ut ett häfte med en massa snapsvisor och fick för mig att jag ville pimpa utsidan på dem och göra dem lite festligare. Ni som har följt min blogg har ju säkert märkt att turkost, vitt och svart är mina favoritfärger just nu och för att göra häftena enhetliga så använde jag mig av de färgerna, men gjorde varje häfte unikt och olika varandra.

Blog Image

Efter ett par snapsar höjdes ljudnivån rejält och av någon anledning så blev snapsarna godare ju längre tiden gick... När vi käkat klart så dukades det fram grönsaker och dipp och vi lekte en lek som går ut på att se hur bra man känner varandra egentligen. Alla som är med skriver 2-5 lappar med påståenden om sig själva som de tror att ingen annan vet om. Sedan läser lekledaren upp en lapp i taget och man får tre sekunder på sig att fundera på vem runt bordet som skrivit lappen. Lekledaren räknar högt till tre och på tre så pekar alla på den som man tror har skrivit lappen. Gissar du rätt får du ett poäng och om ingen gissar på dig när din lapp läses upp så får du tre poäng. En mycket rolig lek/tävling som är kul att leka med folk som tror att de känner varandra ganska bra!

Blog Image
Jag har fått många frågor om hur jag har gjort de där trasselbollarna som jag visade upp i ett tidigare inlägg och därför kommer jag att visa en steg-för-steg-guide imorgon. 
Den här helgen har det vart cyberpyssel på pyssel.net och jag kommer att visa upp mina bidrag så fort tävlingarna är klara, SKa skynda mig att göra ett bidrag till innan jag och Robban ska ut och käka och sedan på bio.

Kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar