söndag 21 september 2008

Tagit mig ur svackan

Nu har jag ett tag haft en frusterad känsla inom mig när det gäller att skapa. Jag har haft en extrem energi, vilja och lust till att skapa och för en gångs skull har jag verkligen prioriterat mitt skapande när jag väl får en stund över. Trots att alla dessa förutsättningar finns där så händer ändå ingenting när jag väl sitter och ska börja pyssla. Jag plockar fram material och plockar bort igen, jag bestämmer mig för att göra en viss typ av kort, men så ångrar jag mig innan jag hinner att börja, jag målar stämpelmotiv men sedan byter jag färgskala så att jag får börja om.... 
och så har det gått fyra timmar och det är läggdags... Det vill sig inte helt enkelt!

Under veckan som gått har jag försökt att lösa problemet så som jag brukar när jag får en tillfällig block - shoppa mig ur besväret! Och det funkar nästan alltid! Jag vet inte hur många paket jag väntar på som ska komma till mig under veckan, men jag väntar md spänning. Tyvärr så får det effekten att jag blir ännu mer sugen att skapa, men det påverkar inte min totala handelsförlamning. Det är som om jag har tappat självförtroendet helt... 

Jag passade på att ta upp denna, för mig helt nya känslan, på ett pysselforum och genast fick jag en massa bra tips som jag har tagit till vara på. Det första var att göra något helt annat kreativt än att just göra kort och det andra var att prova en helt ny teknik som jag aldrig tidigare gjort.
Sagt och gjort! Nu har jag både testat en ny kortvikningsteknik och för första gången på vääldigt länge har bakat! Kortet blev en form av Pop-up-kort där det hoppar upp paket i kortet när man öppnar det. Det var jättekul att göra och det passar perfekt till att ge till en vän som snart fyller år... Så här blev resultatet:
Blog Image

Blog Image

Blog Image

Bakningen blev också lyckad! Blåbärsmuffins blev det och de var både enkla att göra och smakade otroligt gott!
Blog Image

Recept:

4 dl vetemjöl
2 dl socker
(1/2 tsk salt)
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
1 ägg
25 g smält smör el margarin
ca 2 dl djupfrysta otinade blåbär

Blanda mjöl, socker, salt, och bakpulver i en bunke. Vispa ihop mjölk och ägg och rör ner tillsammans med smält smör. Vänd försiktigt ned de frysta blåbären. Rör inte för mycket. Använd en muffinsplåt med 12 hål och smörj med smör el olja. Fördela smeten och grädda mitt i ugnen i 200 - 225 grader mitt i ugnen ca 20 min eller till stickan känns torr. Låt muffinsen vila en stund innan de lossas från formen.

Resultatet av dessa övningar har gjort att jag känner mig mer kreativ än på länge och jag har fått en massa nya idéer till skapande projekt här hemma. Och det bästa av allt: Jag har börjat att skapa dem också! Jag lovar att visa upp så fort det blir klart.

Den här helgen har vart en mycket bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar