torsdag 21 januari 2010

Thursday Tribute #7 - Karin Borg

Nu börjar ni hänga med va? Torsdagar = Hyllningsdag. Varje torsdag hyllar jag alltså en person som på något sätt inspirerar mig och är värd att uppmärksammas lite extra. Jag tycker att det är viktigt att vi uppmuntrar och uppmärksammar varande och jag vill bidra till det på det här sättet. Jag skickar också ett handgjort kort till personen jag hyllar där jag berättar hur personen inspirerar mig.

Idag ska jag ägna min hyllning till en tjej som har fått mig att uppmärksamma en helt ny hobby. Denna nya hobby har växt och fått en speciell plats i mitt hjärta och även om jag inte praktiserar den så ofta så är det alltid lika kul när jag väl får möjlighet att göra det. Hobbyn är bordsdukningar och denna tjej har en av mina favoritbloggar just nu - Ellas inspiration. Min hyllning går till dig, Karin Borg.

Karin Borg

Karin, jag upptäckte din blogg i somras när jag bestämt mig för att anordna kräftskiva med marint tema. Jag kommer ihåg att jag satt och funderade på hur man kunde få in temat så att det verkligen skulle andas skärgård och hade väl några svaga idéer om hur man kunde använda sig av blåa och röda servetthållare eller liknande. Jag minns exakt ögonblicket när jag googlat på "dukningstips" och "marint tema" och klickade på länken till din blogg. Det var verkligen som en helt ny värld öppnade sig för mig! En explosion av kreativitet och nya, fräscha idéer som jag aldrig sett tidigare. Det jag mötte nästan direkt var denna bilden där du visade upp en dukning på marint tema:
Dukningstips ifrån Ellas Inspiration

Jag blev så kär i det här bildcollaget att jag hade den som bakgrundsbild på datorn i någon vecka innan festen. Och jag tycker än idag att den visar allt det jag älskar med din blogg:
  • Små, finurliga och funktionella lösningar på hur man kan t ex duka med ett tydligt tema
  • En genomtänkt helhet i allt du gör. Du visar inte bara upp ett placeringskort, utan du visar upp ett helt bord dukat i samma tema som skriker att någon har tänkt till. Och gjort det väldigt bra.
  • Din känsla och kärlek för detaljer. Det känns verkligen att inget är lämnat åt slumpen eller ditslängt i sista sekunden. Varje liten dekoration är vald med omsorg och kärlek och bidrar till helheten.
  • Dina otroligt fina foton. Inte nog med att man ser att du gör så fina saker, du fotar dem dessutom så bra att de andas känslan du vill förmedla. Jag älskar dina ljusa och starka bilder.
  • Din blandning av eget pyssel och bra shoppingtips. Det är alltid kul med personliga och hemmagjorda detaljer, men det finns mycket kul att shoppa också. Enligt mig hittar du ofta den perfekta balansen.

Tips på nyårsdukning ifrån Karin Borg

Som jag nämnde i inledningen så har denna värld av dukningar öppnats för mig, tack vare att du delar med dig av dina fina tips. Jag har aldrig riktigt stött på den förut, mer än att jag märkt att jag gillar och uppskattar fint porslin, dukar, glas, bestick och andra dekorationer. Tack vare dig har jag nu börjat uppmärksamma detta mer och mer och jag märker hur kul jag tycker det är med att duka fint. Nu när det kommer folk hem på middag kan jag håla på hela dagen innan med bara dukningen. Inte för att jag är så duktig på det, eller vet vad jag håller på med, utan bara för att det är så kul. Det är på något sätt den perfekta kombinationen av mina två stora passioner - Pyssel och inredning. Jag märker också att våra gäster uppskattar det enormt att man har lagt lite extra kärlek på middagen. Maten har blivit en bisak numera =)

Blommig, pysslig och somrig dukning av Karin

Det är också kul att du har börjat att visa upp lite mer pyssel som du gör själv nu. Jag vet ju att det var du som vann Panduros stora kreativitetstävling och den vann du verkligen välförtjänt. Du är en enormt stor inspirationskälla till mig och jag besöker ofta din blogg och ditt stora kreativitets-arkiv för att tanka lite kreativitet. Tack för att du visar upp allt fint du gör och för att du delar med dig av dina tips! Det här är min hyllning till dig!

Bröllopsinspiration

1 kommentar:

  1. Men vilken fantastisk läsning. Jag är verkligen otroligt rörd!

    Tack för alla underbara ord!

    De värmer verkligen ända in i själen!

    Kram Karin

    SvaraRadera