måndag 13 augusti 2012

Sommarfavoriter: Jordgubbar!

När jag haft några veckors semester får jag alltid sådan lust att safta och sylta. Jag vet inte vad det är med mig, men det slår verkligen aldrig fel. Jag vill baka, laga mat och frysa in, plocka svamp o bär och baka bröd i massor. Jag får en kreativ knäpp helt enkelt. Så mitt i högsommarvärmen blev det så dags för oss att bege oss till en jordgubbsodling för att plocka och äta så mycket vi orkade.

En liten del av vår totala skörd med jordgubbar

Vi plockade sorterna Corona och Polka som var så otroligt söta och goda. När man åt dem så önskade man bara att man skulle kunna få äta så goda jordgubbar hela året och inte bara under en månad. Så då bestämde vi oss för att plocka riktigt mycket för att kunna njuta av jordgubbarna under året. Och vad gjorde vi med de goda gubbarna då? Jo, det räckte som tur var till flera olika saker:

Jordgubbssylt

Hemmagjord jordgubbssylt är ju ett måste när man plockar jordgubbar. Det räcker länge, får en fantastisk äkta smak av jordgubbarna, är utan en massa E-ämnen och annat konstgjort skit, det är enkelt att göra och man får själv bestämma hur söt man vill ha sylten. Perfekt att ha en i kylen och några i frysen att ta fram allteftersom.


Jordgubbssaft

Jag hade aldrig gjort saft innan jag gjorde denna, men jag kommer verkligen att göra det igen. Oj, vilken skillnad det blev mot köpesaft! Bara man tar av korken känner man en fantastisk doft av färska jordgubbar. Och den blev väldigt koncentrerad, så den räcker länge. Varför inte hälla upp på mindre flaskor och ge bort till någon du tycker om.


Jordgubbskräm

Jag har älskat kräm som mellanmål sedan jag var liten, så självklart ville jag testa att göra min egen. Mannen var lite skeptisk, men även han erkände att det blev en succé när vi väl fick provsmaka den. Det smakade i princip som mosade jordgubbar, så mycket smak var det i den och du bestämmer själv hur tjock du vill ha den genom att anpassa mängden potatismjöl. Testa!


Styckfrysta jordgubbar

Efter allt saftande och syltande hade vi faktiskt ett gäng jordgubbar kvar. Jag, som köper och äter frysta bär nästan varje morgon i filen, blev jätteglad för jag ville ha några frysta gubbar att kunna ta fram under hösten. Jag köper väldigt sällan frysta jordgubbar för jag tycket de blir så geggiga och saggiga när man tinar upp dem igen. Men mamma tipsade om att styckfrysa dem för att konservera konsistensen. Jag rensade dem och delade dem för att sedan hälla ut dem på en plåt och sockrade dem lätt. Plåten åkte sedan in i frysen och när de var hårda hällde jag upp dem i burkar och portionspåsar. Det funkade fantastiskt bra! Nu äter jag söta och hårda jordgubbar varje dag, vilket är en riktig vardagslyx, måste jag säga.

Så årets jordgubbsplock blev riktigt lyckat! Och ni vet väl att jordgubbar klassas som ett superbär eftersom det är proppfyllt med antioxidanter, vitaminer och bra ämnen. Så ät på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar