lördag 10 maj 2008

Uppdragsuppdatering

Det är många som har bett mig att skriva lite om mitt uppdrag som jag har just nu på Ung Företagsamhet, och visst kan jag göra det så att ni vet vad jag gör på dagarna. Jag är ju först och främst egen företagare och har ett handelsbolag tillsammans med Robban. Vi har vart igång i ett och ett halvt år nu och jobbar mycket med att hjäpa andra företag och organisationer med projektledning och strategisk kommunikation. Det allra bästa med att vara egen företagare, tycker jag, är ju att man ansvarar för sin egna karriär. Jag kan välja helt och hållet vilken väg jag vill gå och jag kan direkt påverka min utveckling. Det gillar jag! 
I Januari blev jag tillfrågad att komma in och projektleda Europa Mästerskapen i Ung Företagsamhet som i år ska gå i Sverige. Det är ett projekt som i princip kommer att ta all min tid fram till sista juli, men eftersom det är ett så lockande projekt så tackade jag ja direkt.


Blog Image
Ung Företagsamhet är en ideel organisation som låter gymnasieelever få testa på att starta upp, utveckla och avveckla ett företag under ett skolår. Föreningen finns regionalt i alla län och har även ett förbund i Stockholm, där jag sitter. Höjdpunkten under året för många elever är de reginala mässorna där det får chans att ställa ut sina företag för allmänheten och tävla i olika kategorier. En kategori som man tävlar i är 'Bästa UF-Företag' i sin region och det gör man i 4 olika delmoment: Affärsplan, företagspresentation, monter och intervju och sedan bedöms dessa moment av en jury ifrån näringslivet.

Blog Image
De som vinner 'Bästa UF-Företag', och många andra kategorier, i sin region kommer till en nationell tävling som hålls på Stockholmsmässan i Älvsjö. Här ska landets bästa UF-företagare utses. Denna mässa gick i år av staplen den 5-6 maj och det var den bästa mässan någonsin! Ett riktigt häftigt arrangemang med 174 utställande företag och Fredrik Birging som konferencier. Årets bästa svenska UF-Företag blev S.T.A.T ifrån Skåne som säljer kalsonger med kondomficka.

Blog Image
Sådana här tävlingar görs i hela Europa och en gång om året genomförs ett EM där alla nationaliteter ställer upp med ett företag. Det här är en ambulerande tävling där alla länder turas om att vara värd och i år har turen kommit till Stockholm, Sverige och det är det som jag är projektledare för. Vi väntar oss 500 besökare ifrån 30 länder som kommer hit och vill tävla och uppleva Sverige. Min roll är att se till att alla har det bra och att tävlingarna går rätt till. Vilket är lättare sagt än gjort :)

Blog Image
24-27 juli går EM av stapeln och den 25 juli kommer det att vara en öppen mäsa i Kungsträdgården där alla företag ställer ut sina idéer. Kom och titta och heja! Allt avslutas med en prisutdelning och galamiddag i Stockholms stadshus.Fint ska det va!
Jag kommer att uppdatera er mer allt eftersom. Om ni vill läsa mer kan ni ju kika på den officiella hemsidan som jag har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar