tisdag 2 december 2008

Äntligen adventsbak!

Aj! Träningsvärk. Jodå, ni såg rätt. Jag har äntligen börjat träna igen! I vintras och i våras var jag och Robban riktigt duktiga när det gällde träningen. Vi tränade minst fyra gånger i veckan, men sen blev det sommar och uppdragen blev allt fler. EM tog allt mitt fokus och sedan startade vi ju En liten byrå i augusti vilket har lett till att lediga timmar blir allt färre och färre. Jag är ju dessutom en extrem allt-eller-inget människa, vilket känns både som en gåva och en förbannelse. Ofta är det ju bra för att jag satsar allt när jag väl ger mig in i saker och på så sätt får jag ju lära mig mycket och jag ger mig själv möjligheten att bli bra på saker. Men ibland, som t ex med träningen så tar det tvärstopp. Jag ser liksom ingen mening med att gå iväg en gång när jag äntligen får en timme över, om jag inte kommer att kunna träna mer den veckan. Det känns som om det inte spelar någon roll då. Nej, jag vill boka pass i tre veckor framöver, handla nyttig mat, köpa nya träningskläder o s v så att jag verkligen vet att jag kommer att satsa stenhårt. Och så är det in te bara med träningen utan det mesta i livet...

Men nu har jag alltså utvecklat mig själv och var iväg på Dansaerobics igår och på BodyPump idag, trots att jag inte vet när jag hinner träna nästa gång. Crazy! :) Det är ju otroligt skönt när man väl kommer iväg, men det är jobbigt att börja om från början. Att komma över tröskeln innan det kroppen säger ok och börjar ge allt. Idag känner jag mig som ett enda stort blåmärke och kroppen bara ropar NEJ!, men jag antar att det är ett tecken på att det verkligen var dags att komma igång. Får se om jag kommer att sätta upp några mål för resultat eller om jag bara ska försöka komma iväg så ofta jag kan.

Äntligen har det blivit lite bak här hemma också. Jag har provat ett, för mig, nytt recept på Lussebullar och de blev så himla goda! Faktiskt ganska saftiga vilket jag tycker att det brukar vara svårt att få dem. Nu har väl de flesta redan bakat lussebullar i år, men jag bjuder ändå på receptet som jag bakade efter om det är någon som vill ha det.

Blog Image

Lussebullar ca 50 stycken

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g Kesella lätt kvarg
2 g saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
17 dl vetemjöl
1 ägg och russin till pensling

Smula jästen i degbunken
Smält smör i en kastrull
Tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt
Häll degspadet över jästen, rör om så att jästen löser sig
Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet
Arbeta degen smidig och låt den jäsa 40 minuter
Ta upp degen på ett mjölat bord och baka ut till önskade former
jäs dem övertäckta i ytterligare 40 minuter
Pensla med uppvispat ägg och sätt i russin
Grädda i ugn, 225 grader i 5 - 10 minuter

Blog Image

1 kommentar: