onsdag 3 december 2008

Prioritera rätt

Imorse när jag vaknade så kände jag att jag hade så himla mycket att göra och en våg av jag-kommer-aldrig-att-hinna-allt sköljde över mig. Jag satt och funderade över hur alla andra hinner allt. Vi har ju inte ens några barn, vi bor i lägenhetet, inga husdjur som ska tas hand om och vi har eget företag så att vi kan ofta pussla lite med arbetstider om vi behöver göra något ärende mitt på dagen. Men ändå sitter jag och känner att jag hinner inte med allt jag vill göra. Hur ska det då bli sen när man får barn och flyttar till villa? Kommer jag alltid känna så här eller går det över med tiden? Känner alla att man inte hinner med? Varför är det så?

Jag gick upp ur sängen, satte mig vid köksbordet och satte igång att lista upp saker som jag behövde göra inom en snar framtid. Det började med blandade småsaker som att rensa ur garderoben, baka julgodis, boka tågbiljetter till helgen, skriva klart mitt PM till kursen, göra julkort till nära och kära, köpa blockljus, boka träningspass, städa m m. Listan började bli lång och jag började fundera på vad jag vill göra egentligen. För tänk om jag skulle ta bort alla måsten och bara göra det jag vill, vad skulle hända med listan då? Jag rev bort pappret och började om: Boka tågbiljetter till helgen... sen tog det stopp. Begreppet blev större och större och jag började tänka på ALLT jag vill vill göra: Skaffa barn, få företaget att växa, flytta till hus, ut och resa, träffa nära och kära oftare, träna mycket, umgås mer med vänner, få mer tid till pyssel... Ja, den listan blev väldigt lång. Jag vill ju inte alltid gå och känna att jag inte har tid med saker utan kunna njuta med att vara i nuet. Som tur är är jag ju en tjej som gillar att ha mycket omkring mig så jag får ju väldigt mycket gjort på kort tid. Men ändå vill jag bara hinna med mer. Konstigt...

När jag hamnar i de här mer filosofiska stunderna så har jag lärt mig att jag hamnat snett i prioriteringarna. Jag behöver fokusera på vad som är viktigt och göra en ny lista. Nu känns det bättre och jag sitter här framför datorn med nyfixade naglar och några nybakta pepparkakor och ett glas mjölk (jag prioriterade bort att göra egen deg och bestämde mig för att köpt pepparkaksdeg är minst lika god...

Blog Image

Blog Image

Blog Image

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar