onsdag 17 december 2008

Gör din egen ulltomte

Jag visste att jag skulle få användning av den ull jag köpte i våras på Fårfesten i Kil, och nu har jag fått det! Det var när jag var hemma senast som min pyssliga lillasyster Emma visade mig hur man gjorde en Ulltomte som hon hade gjort i skolan. De blir ju bara SÅ söta och är ganska lätta att göra. Jag bad Emma att visa steg för steg hur hon gjorde, så nu kan ni också göra era egna tomar! Så här blev mina:

Blog Image

Visst är de söta?! Jag har ju aldrig använt ull som material tidigare och därför tyckte jag att det var ganska svårt innnan jag "lärde känna" materialet ordentligt, men sen gick det ganska bra. Så här gör du:

Blog Image

1. Det här behöver du: En skål med såpa blandat i ljummet vatten, en liten bit tjockare papper att klippa ut en mall i, penna, lim, sax, lite av din bästa borstade ull i valfria färger och något som kan vara en kropp (t ex en sten eller vaddkula).

Blog Image

2. Börja med att rita en enkel mall för mössan på tomten i form av en triangel. Basen för vara lite större än stenen eftersom mössan krymper lite. Längden på den bestämmer du själv. Klipp ut mallen.

Blog Image

3. Linda sedan ull runt mallen så att den blir helt täckt. Det är lättast om du har en lång ullbit istället för små ulltussar. Linda så hårt du kan så att du känner att den sitter åt.

Blog Image

4. Stoppa ner handen i det ljumma såpavattnet och blöt ner mössan samtidigt som om du gnuggar handen mot ullen. Du ska rugga upp ytan så att ullen liksom smälter samman. Håll på tills du känner att all ull är genomarbetad (5-10 minuter). Krama ur såpavattnet, skölj mössan i kallt vanligt vatten och krama ur igen.

Blog Image

5. Klipp sedan av basen på mössan för att få den helt jämn i nederkanten. Plocka ut mallen och ställ den på tork.

Blog Image

6. Gör samma sak med kroppen. Klä först in den ordentligt i ull så att den blir heltäckt.

Blog Image

7. Blöt även ner kroppen med såpavatten och rugga upp ytan tills du känner att ullen har sammanfogat sig. Skölj den sedan i vanligt kallt vatten, krama ur och ställ den på tork.

Blog Image

8. Ta sedan en liten bit ull som du doppar i såpavattnet och rullar runt i handflatorna som en bulla. Rulla tills ullbiten har blivit helt rund. Du har nu gjort en näsa till din tomte!

Blog Image

9. När allt har torkat är det dags att sammfoga delarna. Limma alla delar och tryck dem mot varandra för att få fäste.

Blog Image

10. Välj sedan ut det som ska bli skägg och limma även på det. Här har vi hittat äkta fårull som ser väldigt verkligt ut. Limma på mössan och näsan och din tomte är klar!

Blog Image

Och så här fin blev Emmas lilla tomte! Tack Emmisen för att du lär mig nya greje

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar