söndag 20 september 2009

Antagen utmaning # 2

I juni anordnade jag en tävling i bloggen där jag bad er läsare att utmana mig med kreativa utmaningar som jag skulle kunna visa upp i bloggen när jag genomfört det. Jag fick in flera utmaningar och jag ska genomföra dem alla inom ett är är det tänkt. Jag har kommit igång lite sent med dem men jag har idéer till de flesta som jag nu väntar på tillfälle att genomföra.

Tettiz gav mig en otroligt rolig utmaning som jag kommer att återkomma till under hela året. Nämligen att visa upp dukningar på olika teman. Detta med dukning har blivit något av en favorithobby här hemma och är något som jag tycker är riktigt kul. Så här kommer första delen av tema-dukning som den här gången handlar om att duka upp till kräftskiva.

Att duka upp till fest innebär ofta att man förbereder sig för en kväll med goda vänner och med god mat och dryck. Ibland är man många och ibland få, men oavsett storlek eller anledning till att träffas så tycker jag att det är lika viktigt att alla gäster känner sig välkomna. Och det gör jag lättast genom att lägga lite tid på de små detaljerna. Jag börjar oftast med att välja ett tema på hela dukningen och festen. Det kan vara en färgkombination, en känsla, en årstid eller något helt annat, men när jag väl har valt tema så är det mycket enklare att fatta alla andra beslut sen.

På en kräftskiva är man oftast många, men trots det behöver inte en personlig och snygg dukning kosta skjortan. Jag tänkte visa upp delar ifrån min egen kräftskiva och förhoppningsvis kan det inspirera någon.
Temat på den här festen blev "Skärgård" och det valde jag för att kräftskiva för mig är oftast den sista stora festen för sommaren och jag ville få in lite extra sommar. Min dukning gjorde jag för 23 personer och eftersom den inte bara ska vara snygg, utan även funktionell, så valde vi att ha engångsartiklar som bas istället för porslin och glas. Men trots det går det lätt att piffa till dukningen med väl genomtänkta detaljer.

Eftersom vi bor i lägenhet kände vi att vi ville vara på god fot med våra grannar när festen började i alla fall, så därför hängde vi upp denna lapp i trapphuset några dagar i förväg.

Mitt första beslut var att jag ville ha tygservetter till dukningen för att förhöja den lite billiga känslan med papptallrikar. Tygservetter är alltid basen i en fin dukning. Jag hittade ett jättefint tyg på Ohlssons tyger med Navy-känsla som jag köpte och sydde mina egna servetter. 

På Ikea hittade jag ännu ett tyg med den rätta känslan som jag letade efter och det fick gå till ytterligare några detaljer i dukningen. Resultatet blev 3 stycken brödkorgar som jag fyllde med hembakat bröd. 

Den rätta känslan av Skärgård får man absolut av snäckor och andra natur-material. Jag rullade ihop servetterna, knöt ett band om servetten och en snäcka och la på tallriken.

Ett häfte med snapsvisor hör jag absolut till kräftskivan och det är enkelt att skapa sitt eget i ett ordbehandlingsprogram. Även det här går i samma färgkombination som övriga detaljer.


För att sjunga snapsvisor behöver man snaps och jag placerade ut små öar på varje bord med små snapsflaskor i ljusstakar fyllda med is. Snapsen smakar ju bäst kall!

På borden placerade jag även ut små skålar med vatten, skivade citroner, persilja och flöten. Citronen använder man som tvål och kan gnida in fingrarna i för att få bort kräftlukten.

En annan kul detalj man kan tänka på är att färgkoordinera sitt snacks. Här skiljde jag på det röda och det blåa godiset som hamnade fokus.

När gästerna börjar anlända börjar det bli dags för välkomstskål. Efter några minuter är det oftast halvfulla glas som står lite överallt och ingen kommer ihåg vart man ställde sitt eget. Men med vinglasmarkörer i olika färger hittar de lätt sitt egna!

Hoppas att jag kunnat inspirera någon med några detaljer och jag återkommer gärna med fler teman.

3 kommentarer:

  1. Vad välordnat och genomtänkt du gjort det. Många bra tips :-)
    ~Anita

    SvaraRadera
  2. Många bra tips där ja!! Du är riktigt påhittig! Ett tips från mig: ett roligt sätt att förvara något man vill hålla kallt, som t.ex. snapsen. Är att göra en skål i is och i vattnet innan det frusit så kan man lägga säsongs/tema-betonade saker så som t.ex. höstlöv nu när det blivit höst. =)

    SvaraRadera
  3. Hallå igen. Även i fjällen är ett besök i din blogg ett måste ;) Måste bara säga... - shit vad jag gillar din blogg!!! Å tack för att du lagt med en beskrivning av de ljuvliga påsarna! Lär plocka fram symaskinen så fort jag kommer hem :) nu ut i skidbacken igen. Glad påsk och kram/ Karin.

    SvaraRadera