onsdag 9 februari 2011

Vänner för livet

Jag har vänner som står mig nära. De är inte jättemånga till antalet, men de är jätteviktiga för mig. Det är vänner som jag bryr mig om och som berör mig. Härom dagen satt jag och reflekterade lite över det här. Hur påverkad man blir av andras liv. Några av dem mår riktigt dåligt just nu, någon går till och med igenom den värsta perioden i hela sitt liv. Någon är otroligt lycklig och sprudlar av glädje. Andra som kanske känner sig som varken eller, skulle behöva antingen en spark i baken eller en extra kram nästa gång vi ses. Oavsett hur de mår så är jag så glad för att vara en del i deras liv. För riktigt nära vänner påverkar verkligen ända in i hjärtat. Det som händer i deras liv känns i mig. Det kan göra fysiskt ont att se någon må dåligt, men det kan också vara underbart härligt att bara tokskratta tillsammans över ett glas vin. Oavsett vilket så är det lika viktigt att på riktigt se varandra. Att bry sig om. Att lägga sig i och inte ge upp. Att våga ifrågasätta. Att vara närvarande. Att ge uppmuntran och uppskattning. Att ge kärlek och stöd.

Jag är absolut ingen expert eller förebild på detta område, men ibland slår det mig verkligen hur viktigt det är för mig att mina vänner finns runt omkring mig. Jag är nog ofta lite för duktig att intala mig själv att jag ska klara allt själv, men oavsett om det är jag som är ett stöd för någon annan eller om det är jag som får luta mig mot någon så är det en alltid lika skön känsla efteråt. Antingen är det känslan av att jag kan hjälpa någon som står mig nära eller att jag har någon som lyssnar på mig. Och det är en oslagbar känsla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar