måndag 3 augusti 2009

Från Koja till Slott - Del 1

Sommaren har kommit tillbaka! i har nu haft 2 underbara dagar här i Stockholm med sol och bad och äntligen fick man lite färg igen. Det gjorde dock att det dröjde lite att gå igenom de 100-tals bilder som vi (framförallt Robban) tagit under semestern. Självklart vill jag dela med mig av min tokiga semester och eftersom bilder säger mer än 1000 ord, så har jag valt att utgå ifrån bilder när jag gör det. Det har vart så otroligt mycket intryck, erfarenheter, lärdomar och tokigheter att jag väljer att dela upp resan i olika delar. Vi har valt att kalla den här sommaren för "Från koja till slott". Ni kommer att förstå varför när ni läst alla delar.

Jag vill också passa på att säga att Robban ska ha all cred för bilderna - alla snygga bilder vill säga, som han med största sannolikhet har både tagit och redigerat. Ser någon bild konstig ut är det säkert mitt eget fel.

Den 3:e juli var det alltså dags. Pengarna var växlade, bilen packad och passen var checkade en extra gång. Vi hade hyrt en liten Golf (Rolf) på Statoil och han skulle vi vår intima resekompis de närmaste veckorna framöver. Vårt första resmål var Karlstad och vi satte på våra brända skivor i spelaren och skruvade upp basen ordentligt när vi dansade oss ut ut Sörmland - på väg mot betydligt lummigare landskap. Vi åkte genom flera ordentliga regn- och åskväder men det stoppade oss inte utan resan gick fort. Väl hemma i Karlstad var det nästan läggdags direkt. Vi skulle nämligen upp 04.30 dagen efter för att åka ner till Göteborg och ta färjan över till Fredrikshamn.
Även den resan gick bra och när solen väl gick upp visade det sig att det skulle bli en otroligt varm och fin dag. Vi hade min syster Elin som resesällskap och efter diverse inköp i TaxFree-butiken kände vi oss redo för att åka ombord i Danmark.

Jag och min familj var tillsammans med några andra familjer i Danmark flera år i rad när jag var liten och jag har bara bra minnen där ifrån. Nu var det dock 11 år sedan vi var där och vi tyckte alla att det var dags för en "reunion"så vi åkte alla tillbaka till samma camping i norra Danmark som vi vart förut.
Destinationen var Saltum som ligger någon mil söder om Lökken i norra Danmark. Där hyrde vi alla stugor på en camping, bara 1 km ifrån den flera mil långa sandstranden längs Jyllands västra del.

Om ni aldrig har var på Danmarks stränder kan jag verkligen rekommendera det! Sanden är kritvit och lika mjuk som potatismjöl när man går på den. Dock kan det blåsa ganska mycket och man får oftast bada i stora, salta vågor när man slänger sig i det blå. Man har dock lite andra rutiner i Danmark - man tar med sig bilen ända ner och parkerar den som ett vindskydd. Det funkar ju faktiskt när stranden är så enormt stor som den är där. Vi hade fint väder de flesta dagarna när vi var här, även om det blåste ganska mycket några av dem.

Stugorna var små hytter med kyl, kokplattor och en lite veranda tillhörande varje stuga. Varje kväll drog vi dock ihop våra utemöbler i mitten så att vi åt på långbord och grillade tillsammans. De andra familjerna har ju husvagn och är vana camping-livet, men det blev premiär för mig och Robban som ändå fann oss ganska snabbt i det otroligt lugna och sköna tempot.

Men det går ju i och för sig snabbt att vänja sig vid att dricka morgonkaffet utomhus i solen och planera dagen utifrån vädret. Den här veckan var en perfekt startvecka på semestern där man inte behövde bry sig om något annat än vad man ska göra och vad man ska äta under dagen.

Och om man inte har något att göra så kan man ju alltid se till att skaffa det... En dag när vi var på väg hem från stranden hände det som vi inte trodde kunde vara sant. Vi hade parkerat våra bilar ganska tätt i vinkel för att slippa blåsten och medan vi skakade filtar och kläder kom Robban på den briljanta idén att sätta bilnyckeln i bildörren medan vill höll på. Risken var ju annars att tappa den i all sand och att den skulle försvinna. Jocke, min styvfar, tyckte dock att detta var en mindre bra idé när han några minuter senare gick förbi vår bil och höften slog till nyckeln i bilen, varan hälften landade på backen och hälften satt kvar i dörren. Nyckeln hade gått av! Oj, vilken panik jag kände då. Bilen stod på stranden och vi kanske inte skulle få hem den därifrån. För att göra en lång historia kort så trodde vi att vi kunde sticka in metalldelen i tändningslåset och vrida med en tång för att starta bilen. Men vi ville ju inte att den skulle åka in och fastna där, då skulle det verkligen vara kört, så vi stack iväg till campingen, lånade en borr och borrade igenom nyckeln och körde igenom en tråd. Då skulle vi ju kunna dra ut den igen om den skulle vara för kort. Vi stötte dock på flera problem (ett tag trodde bilen att vi försökte sno den och vägrade starta som säkerhetsåtgärd) och det var svettiga timmar innan vi hörde det bekanta brummet och vi kunde köra den till campingen igen. Statoil var jättesnälla och skickade en reservnyckel som vi hade 3 dagar senare. Men man kanske ska ha som rutin att alltid skicka med 2 nycklar när folk ska utomlands? Tänk om vi skulle åka hem dagen efter. Det hade inte gått...

Annars tog vi det ganska lugnt i Danmark. Vi solade, badade, spelade lite tennis, gjorde några utflykter och plockade stenar och snäckor på stranden förstås. Både mamma och jag är extremt förtjusta i vita stenar och snäckor att ha hemma och bredvid mig nu har jag flera skålar med minnen ifrån årets semester. Mysigt!

Vi åkte dock på en häftigare utflykt där det inte längre rådde lugn och ro: Fårup Sommarland! Detta är en stor park med både karuseller och ett vattenland. Till skillnad mot Liseberg och Gröna Lund så tog man här lika mycket inträde för alla som gick in, men allt innanför portarna var gratis, så man slapp biljetter och köer till karuseller. Mycket fiffigt! Till och med jag som inte åker karuseller kände att det var värt det. Här följer några väl valda ögonblick från vår dag:

Robban lyckades hitta en karusell som snurrade väldigt mycket runt, runt.

Karusellgänget var mycket nöjda efter ännu en berg-och dal-bana.

Vi var på 4D-bio där man se filmen i 3D, stolarna rörde sig och det var fysiska effekter.

Jag var på min vakt och spanade och spejade - För allas säkerhet.

Den här karusellen var helt galen. Började med 0-80 km/h på 4 sekunder.

I vattenlandet kunde man köra race mot varandra.

Jag, som aldrig åkt vattenbanor, åkte den här - Toaletten. Man satt två och två i en ring, Jag framför och Robban bakom. Sedan åkte vi i ett mörkt rör. Jag skrek av dödsångest och Robban skrattade som jag aldrig hört honom skratta förut- åt mig. Helt plötsligt spottades man ut i den stora tunnan (se bilden) där man cirkulerade ett antal varv innan man "ploppades" ut där nere. Precis som i en toalett alltså...

Så, det där var väl i stora drag vår vecka i Danmark. En vecka som jag på många sätt längtar tillbaka till. Vi hade vår lilla koja och alla måsten och krav hade vi lämnat hemma. Kanske var den extra skön just för den kontrasten det blev mot den andra halvan av vår semester. Vi var ju nämligen inte klara än. I sista sekunden bestämde vi oss för att fortsätta bila ner i Europa och hälsa på några kompisar eftersom vi ändå "var där". Det  där skulle vi få äta många gånger om skulle det visa sig, men mer om det i nästa del.