onsdag 31 mars 2010

Att sy en brödpåse

Häromdagen berättade jag om min shopping runda och nämnde lite snabbt ett tyg som jag hittade på Åhlens. Ingen har väl missat att blått är den stora färgen i sommar, både när det gäller mode och inredning, så när jag såg det här tyget ville jag direkt sy nya brödpåsar att duka med i vår och sommar. Jag sydde en och när jag väl satte igång blev det ett helt gäng av olika former och storlekar. Det är ju faktiskt bra förvaring för vad som helst, inte bara bröd, plus att jag vet att det är en uppskattad gå-bort-present med ett nybakat bröd i. Så här somriga blev dem:


En stor och en liten bröd/förvaringspåse med nedvikbar kant


Även insidans botten har mönstrat tyg. På kanten har jag sytt fast min tag.

Förra sommaren gjorde jag ett par varianter Bild 1 och Bild 2 men jag skrev aldrig hur jag sytt dem, så jag gör en liten enkel beskrivning här, så hoppas jag att fler tar chansen och provar att sy en.

1. Välj ut två tyger som du vill använda. Klipp ut en cirkel i båda tygerna. Storlek på den beror på hur stor påse du vill göra. Jag mätte runt en liten tallrik.

2. Mät ut två rektanglar i båda tygerna. Bredden på rektangeln blir omkretsen på den cirkel du just klippt ut (ta diametern x 3,14 för er som inte har högstadiematten i huvudet) och höjden på rektangeln blir den höjd som du vill ha på påsen. Lägg till ett par centimeter på båda sidorna som sömsmån och klipp ut rektanglarna.

3. Stryk fast ett mellanlägg på en av cirklarna och en av rektanglarna för att få stadga i påsen.

4. Sy ihop vardera rektangels kortsida räta mot räta, så att det blir två rundlar.

5. Sy ihop ena tygets cirkel med det andra tygets rektangel räta mot räta och gör likadant med de andra två delarna.

6. Stoppa innerkorgen i ytterkorgen så att räta hamnar mot räta. Sy ihop dem och lämna 8 cm så att du kan vända påsen.

7. Vänd den rätt, vik ner sömnsmånen och sy ihop den lilla gluggen för hand med några stygn.

1 kommentar:

  1. Nejmen så fina de blev, det blå tyget var ju supersnyggt. Tänker dynor till balkongen...duk...

    SvaraRadera